mohsin ali razvi

محفلین
اگر من باشمم یارم نباشد
نباشد جان که دلدارم نباشد
در آن فعلی که مفعولش تو باشی
بود عامل چوغم خوارم تو باشی
عامل شیرازی = ۶/۹/۲۰۱۳
 

احمد بلال

محفلین
خبرم رسیدہ امشب کہ نگار خواہی آمد
سر من فدائے راہے کہ سوار خواہی آمد
ہمہ آہوانَ صحرا سر خود نہادہ بر کف
با امید آن کہ روزے تو شکار خواہی آمد
بہ لبم رسیدہ جانم تو بیا کہ زندہ مانم
پس ازاں کہ من نہ مانم، بہ چہ کار خواہی آمد
بہ یک آمدن ربودی دل و دین و جانِ خسرو
چہ شود اگر بدینساں دو سہ بار خوہی آمد
(مجھے خبر ملی ہے کہ وہ حسین آج رات آئے گا
میرا سر اس راستے پر قربان جس پر وہ سوار آئے گا
تمام ہرن اپنے سر ہتھیلیوں پہ رکھے ہوئے ہیں
اس امید پر کہ تو ایک دن شکار کو آئے گا
میری جان لبوں پر آئی ہوئی ہے، تم آؤ کہ مجھے زندگی ملے
جب میں نہیں ہوں گا تو پھر تو کس لیے آئے گا
ایک مرتبہ آنے سے خسرو کا دل، جان اور دین سب چلے گئے
کیا ہو گا اگر دو تین بار اور ایسے ہی آئے گا)
 

سید عاطف علی

لائبریرین
مرا رازیست اندر دل ۔بہ خون دیده پرورده
ولیکن با کہ گویم ۔۔راز چوں محرم نمی‌ بینم
میرے دل میں خون سے پروردہ راز موجود ہے
لیکن کس سے کہوں کہ کوئی راز کا محرم (ہونے کا اہل) دکھائی نہیں دیتا۔ غالبا " شیخ سعدی کا ہے
 
آخری تدوین:

mohsin ali razvi

محفلین
غزل
سخن از زندگی کند آغاز
نقش فانی چون بود برباد

تشنگی فزون زه یاد او
قصهٔ عشق او کنی آغاز
چشم ما خوگر طوفان
آب مانده یاد کنی آغاز
عالم دل فسردهٔ ای جانان
سخن از عشق کنی آغاز
نم نشد چادرش زه قطرهٔ اشکم
قصهٔ جوانیش کنی آغاز
ما اسیر فصل هجرانیم
قصهٔ شادمانی کنی آغاز
عملا قصهٔ قمر گفتی
قصهٔ تو کی کند آغاز
------
عامل شیرازی
 

mohsin ali razvi

محفلین
غزل
سخن از زندگی کند آغاز
نقش فانی چون بود برباد

تشنگی فزون زه یاد او
قصهٔ عشق او کنی آغاز
چشم ما خوگر طوفان
آب مانده یاد کنی آغاز
عالم دل فسردهٔ ای جانان
سخن از عشق کنی آغاز
نم نشد چادرش زه قطرهٔ اشکم
قصهٔ جوانیش کنی آغاز
ما اسیر فصل هجرانیم
قصهٔ شادمانی کنی آغاز
عملا قصهٔ قمر گفتی
قصهٔ تو کی کند آغاز
------
عامل شیرازی
 

حسان خان

لائبریرین
[قطعه]
ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم
وز هرچه گفته‌اند و شنیدیم و خوانده‌ایم
مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر
ما همچنان در اولِ وصفِ تو مانده‌ایم
(سعدی شیرازی)

اے وہ ذات جو خیال، قیاس، گمان اور وہم سے بالاتر ہے۔ اور اُس سے بھی جو لوگوں نے کہا ہے اور ہم نے سنا اور پڑھا ہے۔ مجلس ختم ہو گئی اور عمر اختتام کو پہنچی، مگر ہم اُسی طرح تیری ابتدائی تعریف میں رہ گئے ہیں یعنی ہم تیرا پہلا وصف بھی پورا بیان نہیں کر سکے۔
 
آخری تدوین:

حسان خان

لائبریرین
زبان بریده به کنجی نشسته صُمٌّ بُکْم
به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم
(سعدی شیرازی)

زبان کٹا ہوا اور ایک گوشے میں بہرا گونگا بنا بیٹھا ہوا اُس شخص سے بہتر ہے جس کی زبان قابو میں نہ ہو۔
 
آخری تدوین:

حسان خان

لائبریرین
اگر بمرد عدو جای شادمانی نیست
که زندگانیِ ما نیز جاودانی نیست
(سعدی شیرازی)

اگر دشمن مر گیا تو خوشی کا موقع نہیں ہے، اس لیے کہ ہماری اپنی زندگی بھی جاودانی نہیں ہے۔
 
آخری تدوین:

mohsin ali razvi

محفلین
خواب

ای سحر گاهان گواه باشید
طلوع آفتاب غم شروع روز بی تابی
گلوی پر غم و حسرت و چشمهای پر گریه
نمی دانم که درد من کجا آغاز کجا پایان
سروپایم پر از غم غم دوران بی پایان
شکسته قلب و وآرمانم چگونه من زنده می مانم
برای زنده ماندن نیز دگر راهی نخواهم یافت
ولی - من بی شتابانه بسوی مرگ می تابم
غم دوران و این ظلمت در مرگ ومصیبت را
خواهم بست بر دنیا خواهم بست بر دنیا
من عامل چو دیونه دگر خوابی نه خواهد دید
عامل شیرازی
1240162_570336713026257_872919595_n.jpg
 

حسان خان

لائبریرین
گر شود جلوه گر اندر نظرش یارِ نیاز
یوسفِ مصر کند آنچه زلیخا می‌کرد

(شاه نیاز بریلوی)
اگر نیاز کا یار یوسفِ مصر کی نظروں میں جلوہ گر ہو جائے تو وہ بھی وہی کرے گا جو زلیخا کیا کرتی تھی۔
 
آخری تدوین:

شاکرالقادری

لائبریرین
ما مریدان جنونیم زما دور خرد
چار تکبیر بہ ہر عاقل و فرزانہ زنیم
شاکرالقادری
۔ہم جنون کے مرید ہیں، عقل ہم سے دور ہے۔ (آؤ)ہر عاقل اور فرزانے پر چار تکبیریں (جنازہ) پڑھیں
 
آخری تدوین:

mohsin ali razvi

محفلین
دهشت
-------

عاملا چشم دلت بیند چه ها
در جهان این بندگان آن خدا
ظلم بینند ظالمند بی انتها
نسل آدم را نمودن غرق خاک
مسجد ودیر و حرم بی حرمتند
وحشت انسان بود بی انتها
قاتل و مقتول هر دو مسلمند
امت احمد بوند و مومنند
نام بس مسلم بود چون منکرند
آتشین ماده درون قلب ها
مثل آتش در درون کوره ها
شیعه و سنی وهابی وال حدیث
منتشر گشتند مثل ریشه ها
ای خدای قادرو عزو عجل
مطلقا بی همسرو بی انتها
این دعای عامل نادان بود
کن مسلمن را فقط انسان تو
شان انسانی نباشد وحشتش
قتل انسان و بریدن سرها
طالبان و قاعده جیشان بد
نیز گویند ما مسلم بهتریم
حیرتم بادا خدایا صابرا
چون بوند مسلم با افعال بدان
بهتر از افعالشان نیکو سگان
با وفاو با مروت تا حیاط
گفته بودی ای خدا با خلق خود
نیست در دین حق جورو جفا
دین عیسی و مرم موسیت
لا اکراه و مقام عدل تو
قصه پارینه گشتند و شدند
فتوی ملا شدی قران تو
این کافر او مسلم و مومن بود
خطبه و حرف کلام و تکیه اش
ای خدای خالق انسان ها
مبصر و ناظر بر این شیطان ها
خانه ات کردند مقام جنگ و خون
خون انسان مفت در انظار ها
خلقت انسان نمودی کاملی
اشرف و الخلق و بر او تعظیم ها
این چه شد انسان را تذلیل بود
همچو خاکی در هوا تحلیل بود
قطره خونش بگفتی محترم
قتل یک انسان بود قتل اُمم
چشم خود بگشا و بنگر خلق خود
قطره خونش زند موج گران
ذره جانش شود خاک و تمام
در مساجد در میان خانه ات
سر به سجدت می شود کارش تمام
قاتلش مسلم بود نه دیگری
نام الطالبان و قاعده
قاعد دین مبین حق تو
گر چنین ا ست ای خدای لم یزل
عاملت کافر به است از دین خون
من ندانم راز بی همتای تو
من نخواهم دین بی معنای او
عامل شیرازی
۹:۰۹ صبح روز شنبه ۴/۱۰ /۲۰۱۳
 

محمد وارث

لائبریرین
بحکمِ عقل، عمل در طریقِ عشق مکن
کہ راہ دُور کند رہبرے کہ دانا نیست


نظیری نیشاپوری

طریقِ عشق میں عقل کے حکم کے مطابق عمل مت کر کہ جو راہبر راہ دُور کر دے وہ دانا نہیں ہے۔
 

محمد وارث

لائبریرین
نظیری نیشاپوری کی ایک غزل کے دو اشعار

ہر کس شہیدِ آں مژہ ہائے دراز نیست
در شرع بر جنازہٴ آں کس نماز نیست


ہر کوئی کہ جو اُن دراز پلکوں کا شہید نہیں ہے اُس کے جنازے پر شرع میں نماز نہیں ہے۔

یار از غرور مست و نظیری بخود اسیر
بیچارہ دل کہ ہیچ کسَش چارہ ساز نیست


یار اپنے غرور میں مست ہے اور نظیری اپنا ہی اسیر ہے، ہائے بیچارہ دل کہ اس کا کوئی بھی چارہ ساز نہیں ہے
 

صادق دوست

محفلین
ما مریدان جنونیم زما دور خرد
چار تکبیر بہ ہر عاقل و فرزانہ زنیم
شاکرالقادری
۔ہم جنون کے مرید ہیں، عقل ہم سے دور ہے۔ (آؤ)ہر عاقل اور فرزانے پر چار تکبیریں (جنازہ) پڑھیں
ما مریدان جنونیم زما دور خرد
چار تکبیر بہ ہر عاقل و فرزانہ زنیم
شاکرالقادری
۔ہم جنون کے مرید ہیں، عقل ہم سے دور ہے۔ (آؤ)ہر عاقل اور فرزانے پر چار تکبیریں (جنازہ) پڑھیں
 

صادق دوست

محفلین
محترم شاہ صاحب, اگر یہ غزل عنائیت ہو جائے تو سراسر بندہ پروری ہوگی۔۔۔۔۔۔ مجلس وارث حمد وارث, post: 1406740, member: 1121"]بحکمِ عقل، عمل در طریقِ عشق مکن
کہ راہ دُور کند رہبرے کہ دانا نیست


نظیری نیشاپوری

طریقِ عشق میں عقل کے حکم کے مطابق عمل مت کر کہ جو راہبر راہ دُور کر دے وہ دانا نہیں ہے۔[/quote]
جناب محمد
کشتگانِ خنجر تسلیم را
ہر زماں از غیب جانے دیگر است

یہ شعر حضرت سُلطان باہو کا نہیں ان کی کتاب میں ویسے ہی لکھا ہوگا۔ یہ شعر حضرت احمد جام چشتی ایرانی کا ہے۔ یہ پوری غزل میرے پاس موجود ہے اور اس کا مقطع یہ ہے۔۔۔ ۔

احمدا تا گُم نہ کردی ہوش را۔۔۔ ۔
ایں جَرس از کاروانِ دیگر است۔۔۔ ۔۔!!
محترم
 

صادق دوست

محفلین
محترم شاہ صاحب، اگر ازراہِ بندہ پروری حضرت احمد جام کی یہ غزل عنائیت ہو جائے تو سراسر احسان ہوگا... راقم کی جسارت کی معافی کہ بغیر مناسب تعارف کےدستِ طلب کو دراز کیا..
 

صادق دوست

محفلین
جناب محمد وارث صاحب
آپ نے احسان کیا جو اس سلسلہ کو شروع کیا۔۔۔ راقم سے طالب علم کے لئے آپ کی یہ کاوش خوانِ یغما سے کم نہیں جس کی خوشہ چینی بقدر ہوس ہوسکے...
خدا نگہدار ما و شما باد۔۔
 
Top