عورت کی عورت کے ساتھ جنگ کیوں؟

دونوں روایات کے الفاظ میں فرق ہے!!!
فرق مکمل روایت بمعہ مکمل سند کے بیان کرنے کا ہی لگتا ہے بنیادی طور پر دونوں احادیث ایک ہی حدیث معلوم ہوتی ہیں۔ بنیادی راوی حضرت ابو سعید الخدری رضی اللہ عنہ ہی ہیں۔ دوسرا فرق جو محسوس ہوتا ہے وہ مستحق رشتہ داروں کی صدقہ میں اولیت کا ہے دوسرے بیوی کا مال خاوند کے لیے صرف اسی صورت جائز ہونے کا ہے جب بیوی اپنی آزاد مرضی سے اسے دے لہذا حدیث کے تمام حصوں سے الگ الگ جواز ملتے ہیں جو مختلف معاملات سے متعلقہ ہیں لہذا یہ اختلاف نہیں بلکہ مکمل حدیث بیان کرنے اور کسی۔ایک موضوع سے متعلقہ حصہ بیان کرنے کا ہی فرق معلوم ہوتا ہے۔
 

سین خے

محفلین
عورتوں پر اس طرح کی احادیث جو کہ یہاں شئیر کی گئی ہیں، کافی جگہوں پر mistranslation اور misinterpretation کا شکار نظر آتی ہیں۔ ان احادیث کو کو کچھ مسلمان اسکالرز رد بھی کرتے نظر آتے ہیں۔

ڈاکٹر جاسر عودۃ About Islam پر جہنم میں عورتوں کی بڑی تعداد کے سوال کے جواب میں لکھتے ہیں کہ وہ ایسی احادیث کو ضعیف مانتے ہیں اور اس کی وجہ وہ یہ بتاتے ہیں.

Without getting ourselves in much debate and discussing who ‘out-narrates’ who, the reason behind the rejection of such narrations is that they are at odds with the Quran.

اپنی بات سمجھانے کے لئے وہ یہ مثال پیش کرتے ہیں۔​

Let me take one of these narrations and assess its authenticity, as an example. According to Bukhari, Abu Hurairah, narrated: “Your bad omen is in your woman, your animal, and your house.”

However, Bukhari also, in the same chapter, narrated that Aisha, the Prophet’s wife, refused Abu Hurairah’s narration and said that the Prophet (peace be upon him) had said, instead: “People during the Days of Ignorance (jahiliyya) used to say that bad omens are in women, animals, and houses.”

In terms of the Science of Hadith, Aisha rejected Abu Hurairah’s narration on the basis of its content (al-matn) rather than its chain of narrators (al-sanad). Abu Hurairah is a great companion, but he simply made a mistake in this narration.

Apparently, he did not hear the complete statement, and he thought he did. Here we have two narrations, honestly and accurately reported by Bukhari. However, they are clearly at odds and one of them should be undoubtedly rejected.

It is quite telling that most commentators rejected Aisha’s narration and accepted Abu Hurairah’s, even though she supported the meaning of her narration with a verse from the Quran (al-Hadid 57:22):

{No disaster strikes upon the earth or among yourselves except that it is in a register before We bring it into being – indeed that, for Allah , is easy -}

Meaning everything that happens is as Allah wills and not from bad omens.

In addition, another companion, Mikhmar, supported Aisha’s narration with a similar narration that says: “There is no such thing as bad omens.”

But Ibn al-Jawzi, surprisingly, commented: “How can Aisha reject an authentic narration?” And Ibn al-Arabi, shockingly, commented: ‘”Aisha’s rejection of the narration is nonsense (qawluha saaqitt).”

The great scholar Badruddin al-Zarkashi wrote a book dedicated to Aisha’s critiques of the other companions’ narrations.
ان کا پورا جواب یہاں پڑھا جا سکتا ہے۔
Are There More Women Than Men in Hell? Part 1 | About Islam
 
آخری تدوین:

سین خے

محفلین
اس کے علاوہ ڈاکٹر جاسر عودۃ کے آرٹیکلز میں کافی جگہ پر امام زرکاشی کی لکھی ایک کتاب کا حوالہ ملتا ہے۔ امام زرکاشی نے ابنِ کثیر کے ساتھ تعلیم حاصل کی تھی۔ انھوں نے ایک بہت ہی معروف کتاب لکھی ہے جس میں انھوں نے حضرت عائشہ رضی اللہ عنہا کا احادیث کے بارے میں موقف واضح کیا ہے۔ حضرت عائشہ رضی اللہ عنہا کے نزدیک احادیث کو ان کے متن کے حساب سے بھی دیکھا جانا چاہئے۔ اس طریقہ کار کے بارے میں ڈاکٹر جاسر عودۃ نے ایک مقالہ تحریر کیا ہے۔ اس میں سے تعارفی اقتباس

This paper approaches the relationship between the Quran and Sunnah from the angle of using the Quranic universals to critique the content (matn) of hadith narrations. Aisha Bint Abu Bakr, the Mother of the Believers, gave us a strong example and a clear illustration for applying this method. This article will present a number of illustrative examples of hadith, in which Aisha confidently rejected other companions’ narrations, despite being ‘authentic’ according to the sanad verification criteria that had developed later. Aisha’s rejection was based on the contradiction of these narrations with the clear universals of the Quran that revealed the higher principles (usul) and purposes (maqasid) of Islam. This paper will also prove that Aisha’s method is coherent with the classic ‘verification of the content’ (tahqeeq al-matn) method, despite the fact that, historically, this verification was not a common practice.
یہ مقالہ یہاں پڑھا جا سکتا ہے۔ اس مقالے کی سب سے اچھی بات یہ ہے کہ یہ آسان زبان میں تحریر کیا گیا ہے۔
http://www.jasserauda.net/portal/aishas-critique-authentic-hadith-content/?lang=en
 
آخری تدوین:

سین خے

محفلین
ڈاکٹر اسرار احمد خان نے ایک کتاب لکھی ہے Review of Authentication of Hadith – Redefining the criteria

اس کتاب میں انھوں نے احادیث کو صحیح ماننے کے لئے متن کو دیکھے جانے کا طریقہ کار واضح کیا ہے۔ اس کتاب کا ایک تعارفی پیج ملا تھا
Review of "Authentication of Hadith – Redefining the Criteria" by Israr Ahmad Khan
وہاں سے کچھ اقتباسات

The Quran and authentication of Hadith

The author is unambiguous about the relationship between Quran and Hadith.

“Muslim scholars are almost unanimous concerning the position of the Quran in relation to the Hadith. According to them, in a situation of uncompromising conflict between a tradition recorded in the name of the Prophet and the Quran, the tradition is to be rejected as unacceptable.



The Quran therefore is a God-given criterion, which spells out what is right and what is wrong, distinguishing truth from falsehood. It states that Allah revealed to the Prophet two things, the Quran and its bayan (interpretation): “thus, when we recite it, following its wording: and then, behold, its bayan [interpretation] will be upon us” (Quran 75:18 – 19).

Undoubtedly the role of the Hadith and the Sunnah is to serve as the interpretation of the Quran. Thus as the Prophet's utterances and practices symbolise the bayan, both the Quran and bayan should complement each other. There should be perfect harmony between the two. If any component of thebayan i.e. Hadith contrasts with the Quran, the tradition attributed to the Prophet may be forthrightly rejected as unacceptable. The book of Allah exists not only to serve as a guide but also as a mediator in a situation of dispute.”

The author goes on to give a number of examples of how the Prophet's wife Aishah always made it clear by referring to the Quran that the Prophet would not have said anything that went against the Quran. The author also mentions how a number of other scholars have dealt with this point. Some are listed below.

Abu Hanifah’s Comment

Nu’man ibn Thabit Abu Hanifah remarked in his treatise al-Alim wa al-Muta’allim that one must believe that the Prophet never said anything unjust, or ever uttered, or did anything, that went against the Quran. In his opinion any tradition in the name of the Prophet which clashed with the Quran was to be rejected as false. Clarifying this further he emphasised that by rejection of a tradition he did not mean the rejection of the Prophet’s statement but rather one or other of the narrator’s lie attributed to the Prophet.

Al-Sahfi’i’s Observation

Muhammad ibn Idris al-Shafi’i observed in his masterpiece, al-Umm that if a Hadith contrasted with the Quran, it could not be accepted as having legitimately come from the Prophet, even if its transmitters were authentic. In fact he quotes a Hadith of the Prophet himself to support this position: “Hadith will, indeed, spread far and wide in my name; whatever thereof is in conformity with the Quran is genuinely mine; and whatever thereof clashes with the Quran is certainly not from me.”

Lies attributed to Prophet Ibrahim
“Al-Bukhari, Muslim and others have recorded a Hadith on the authority of Abu Hurayrah which mentioned that “the Prophet said: ‘Ibrahim never spoke lies except three lies.’

This tradition comprises an allegation against Prophet Ibrahim whereas the Quran exonerates him of these kinds of allegations saying “and call to mind, through this divine writ, Ibrahim. Behold, he was a man of truth, a prophet” (19:41). The Quran describes Prophet Ibrahim as a paragon of truth (siddiq), whereas the Hadith quotes some exceptions to this quality.

If this Hadith is considered authentic, then the Quranic statement proves meaningless. If the sanctity of the Quran is maintained, then the tradition will have to be classified as unreliable.”
ایک اور مثال

“Muslim and others, for example, have recorded a Hadith on the authority of Abu Dharr and Abu Hurayrah which states that “the Prophet said: ‘the woman, the donkey, and the dog break the salah’. When this tradition was mentioned to Aishah she reacted sharply by saying: “you have likened us [women] to donkeys and dogs. By God, I used to lie in front of the Prophet while he was praying.”
 
آخری تدوین:

سین خے

محفلین
اب ذرا Misinterpretation اور Mistranslation کی جانب آجاتے ہیں۔

لفظ ناقص کے اردو میں عام طور پر معنی "خرابی" کے ہیں جبکہ عربی سے انگریزی میں زیادہ تر ترجمے میں اس لفظ کے لئے lacking, reduction جیسے الفاظ استعمال ہوئے ہیں۔

ڈاکٹر سلیم شہزاد جو کہ غامدی صاحب کے شاگرد ہیں ایسی ہی ایک حدیث کو اس طرح Interpret کرتے ہیں۔

The following Hadith is generally presented to support the view that women are less sensible than men:

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ إِلَى الْمُصَلَّى فَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ …مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ قُلْنَ وَمَا نُقْصَانُ دِينِنَا وَعَقْلِنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَلَيْسَ شَهَادَةُ الْمَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ قُلْنَ بَلَى قَالَ فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ قُلْنَ بَلَى قَالَ فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ دِينِهَا (بخارى ، رقم :298 )

Abu Sa‘id Khudri narrates that the Prophet (sws) while once talking to a group of women on the occasion of ‘id al-fitr or ‘id al-adha said: “… and I have seen no one more than you rob even a resolute man of his senses in spite of being naqisat-i ‘aql wa din.” They said: “O Allah’s Messenger, what is this naqs in religious and worldly affairs?” He said: “Is not the evidence of a woman equal to half of a man’s.” They said: “Yes”. He said: “This is their naqs in worldly affairs.” He said: “Is it not a fact that when they enter the period of menses they neither pray nor fast.” They said: “Yes”. Whereupon he said: “This is the naqs in religious affairs.”[35]

This misconception has arisen because of a wrong translation of the Arabic phrase naqisat-i ‘aql wa din. The word naqs has generally been translated as “defective” keeping in view the Urdu meaning of the word. However, in Arabic, the verb نَقَصَ (naqasa) means “to reduce” and the word عقل (‘aql) here means “worldly affairs” since it is used in conjugation with the word دين (religion). Keeping in view, both these aspects, the correct translation of the above phrase, if the context is also taken into consideration, is that women have been given a relief and reduction in their worldly and religious affairs.
مزید وہ اس بارے میں کیا کہتے ہیں اس لنک پر پڑھا جا سکتا ہے۔
50 Common Misconceptions VI
 
آخری تدوین:

سین خے

محفلین
Meaning of the lack in reason and religious commitment in women - islamqa.info

شیخ بن باز کے فتویٰ میں سے کچھ اقتباسات ...

پہلے ان کا ترجمہ ملاحظہ کیجئے


The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I have not seen any lacking in reason and religious commitment but (at the same time) more able to rob the wisdom of the wise, except one of you [women].” They said: How are we lacking in religious commitment and reason, O Messenger of Allaah? He said: “Is not the testimony of a woman like half the testimony of a man?” They said: Yes. He said: “That is how she is lacking in reason. And when she menstruates, does she not refrain from praying and fasting?” They said: Yes. He said: “That is how she is lacking in religious commitment.” So the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) explained that her lacking in reason refers to her weak memory, and that her testimony must be supported by the testimony of another woman, in order to confirm the testimony, because she may forget, and add something to or take something away from her testimony
مذکورہ حدیث کے حوالے سے مزید بات کرتے ہوئے وہ لکھتے ہیں​

A woman may do a great deal of righteous deeds and thus surpass many men in her righteous deeds, fear of Allaah and status in the Hereafter. She may have a great deal of interest in some matters and thus able to give proper testimony, better than that of some men in some issues in which she has an interest. She may strive in memorization and understanding these issues, thus becoming a reference point with regard to Islamic history and many other things. This is clear to anyone who studies the state of women at the time of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) and after that.

Thus it is clear that this lack does not mean that women cannot be relied on in narration (of hadeeth etc) or in giving testimony, if it is supported by another woman. It also does not mean that she does not fear Allaah or that she cannot be among the best of Allaah’s slave and the best of the female slaves of Allaah, if she adheres strictly to Islam. Although fasting is waived for her at the time of menses and nifaas, she has to make it up, and even prayer is waived in her case, but she does not have to make it up. This does not imply that she is lacking in all things when it comes to fearing Allaah, obeying His commands and becoming well-versed in matters that are of interest to her. It is a lack that is specific to reason and religious commitment, in the way that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) explained. So the believer should not accuse her of being lacking in all things, or of being weak in religious commitment in all aspects, rather it is a specific type of lacking that has to do with her religious commitment and reason, which has to do with accuracy of testimony and so on. So she should be treated fairly and the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) should be interpreted in the best possible manner. And Allaah knows best.
 

سین خے

محفلین
مزید اگر Mistranslation اور Misinterpretation کے بارے میں کوئی پڑھنا چاہے تو ایک سائیٹ ہے بہت ہی مشہور answering-christianity.com

یہ سائیٹ مسلمان اسکالرز اور غیر مسلم مذہبی پیشواوں کے درمیان اعتراضات اور مناظروں کو اکھٹا کرتی ہے۔ ان کے یہاں بہت ساری باتوں سے اختلاف کیا جا سکتا ہے لیکن یہاں مختلف اسکالرز کا نقطہ نگاہ ایک جگہ پر مل جاتا ہے۔ اسلئے بہت بار اس سائیٹ سے کافی مدد مل جاتی ہے۔ یہاں پر ایک آرٹیکل ملا تھا عورتوں کی احادیث پر

Are women defficient in intelligence and religion? Answer, No!

یہاں مختلف اسکالرز کا موقف سامنے رکھا گیا ہے۔

ڈاکٹر جاسر عودۃ نے بھی ایک سوال کے جواب میں Reinterpretation کا ذکر کیا ہے اور اس کے لئے ایک مثال بھی دی ہے۔ اس کے بارے میں یہاں پڑھا جا سکتا ہے۔
 
آخری تدوین:
یعنی دین میں جو مجھے اچھا لگے یا جسے میری عقل مانے وہی میرے لیئے قابل تسلیم ہوگا ورنہ ضعیف ہوگا ناقص ہوگا ناقابل پیروی ہوگا۔یہی وہ غلطی ہے جو علماء نے کی اور ملت میں فرقوں کی وجہ بن گئے-

پہلی بات یہ ہے کہ آپ کا شیئر کردہ مواد جو آپ نے یہاں پیش کیا ہے براہ کرم اردو میں پیش کیجئے انگریزی میں ہماری دل چسپی نہیں ہے۔ دوسری بات دین میں اطاعت ہے اور عقل کے گھوڑے دوڑانے پر پابندی نہیں ہے البتہ ہر مسئلے اور ہر بات کو اعتراضی اور مفروضوں کی بنیاد پر رد کیا جانا درست طرز عمل نہیں ہے۔

غامدی صاحب ہوں یا ابن باز ہوں یا ابن تیمیہ ہوں یا احمد رضا خاں فاضل بریلوی ہوں یا پھر ڈاکٹر جاسر عودہ
کیا دین اس قدر مشکل تھا کہ ہمیں ان لوگوں کی انٹرپیٹیشنز کی ضرورت پڑی۔۔؟؟

کیا خالق کائنات نے ایسا دین ہمیں دیا جسے سمجھنے کے لیئے آٹھ سال کا درس نظامی ہر فرقے سے کرنا ضروری ہوگا یا کہ یہ آسان دین ہے جس کی اساس کتاب و سنت پر ہو اور اس کا معیار ایک عمومی مسلمان جو موچی ہو دھوبی ہو دکان دار ہو اس کی سمجھ کے مطابق اس کی ضرورت کے مطابق اس کی زندگی کے معاملات کے مطابق ہر معاملے کے حل کے لیئے ہدایات کے مطابق ہوگا۔

دوسرا اعتراض یہ ہے کہ حضرت عائشہ صدیقہ رضی اللہ تعالیٰ عنہ کا کسی حدیث کے بیان میں حضرت ابوہریرہ رضی اللہ تعالیٰ عنہ کی اصلاح کرنا کیا تمام یا اکثر یا چند احادیث کی صحت سے انکا رکے لیئے حجت ہو سکتا ہے۔ جیسا کہ پرویزی اور غامدی صاحبان کے پیروکار اکثر کیا کرتے ہیں۔ ایک ام المؤمنین ایک صحابی رسول رضی اللہ تعالیٰ عنہم اجمعین کی اصلاح کریں تو بات سمجھ میں آتی ہے کم و بیش چودہ سو برس بعد کے کسی بزعم خود عالم یا حتی کہ بعد کے کسی امام کو بھی کو یہ حق کس نے دیا--??

کیا ایسا تو نہیں کہ ہم نے درست اور غلط کے معیار کے طور پر قرآن و سنت کو جو آسان تھا کے مقابلے میں فلسفوں اور اپنی سوچوں کے مطابق ان علماء کی رائے کو اولیت دے کر (من دون اللہ اربابا ) کے درجے پر کھڑے کر دیا ہو۔۔۔؟؟؟ اور اگر ہم ایسا کر بیٹھتے ہیں تو کتنا بڑا جرم عظیم ہے خود ہی سوچ لیں۔

میں علماء کی قدر کرتا ہوں لیکن کیا انہی علماء کے زیادہ دقیق معاملوں میں رہ نمائی کے لیئے موجود مواد کو اس کے اصل کونٹیکسٹ میں لیے بغیر منطقی نتیجہ آج کے فرقوں کی شکل میں سامنے نہیں آرہا۔

مغرب میں مسلمان ہونے والے لوگوں کی اکثریت کیا مولویوں سے ملاقاتوں کے نتیجے میں مسلمان ہو رہی ہے یا کہ قرآن کریم کے مطالعے کے نتیجے میں دین کو حق وسمجھ کر تحقیق کر کے مسلمان ہو رہی ہے۔ لوگ مسلمان ہوتے ہیں ہمارے مسلمان انہیں شیعہ سنی اہل حدیث دیوبندی بنا دیتے ہیں کیا یہ دین ہے۔۔؟؟؟
 
آخری تدوین:
Top