اربعینِ جامی

الف نظامی

لائبریرین
حدیث: 1

قال النبی
لا یومن احدکم حتی یحبُ لاخیہ ما یُحبُ لنفسہ
کوئی تم میں سے مومن نہیں ہو سکتا حتی کہ جو چیز اپنے لیے پسند رکھتا ہو وہی اپنے بھائی کے لیے پسند رکھے

ہر کسے را لقب مکن مومن
گرچہ از سعی جان و تن کاہد
تا نخواہد برادرِ خود را
آنچہ از بہر خویشتن خواہد

(جامی)

مسلمانو اسی صورت میں تم ہو اہلِ ایماں سے
کہ جو الفت ہے اپنے نفس سے ہو اپنے اخواں سے
(ظفر علی خان)

تعارف
اس کتاب کو اربعین جامی کہا جاتا ہے۔ سالِ تالیف 886 ھ ہے۔ یہ کتاب 40 قطعات پر مشتمل ہے جو سب کے سب بحرِ رمل میں لکھے گئے ہیں۔ ہر قطعہ رسول کریم صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کی ایک حدیث پاک کا منظوم ترجمہ اور شرح ہے۔ دوسرے لفظوں میں قطعہ حدیث کا لفظی ترجمہ منظوم نہیں ہے بلکہ مولانا نے اسے اس انداز سے نظم کیا ہے کہ حدیث کا ترجمہ بھی ہو جاتا ہے اور اس کی تشریح بھی ہو جاتی ہے۔ کتاب میں ہر حدیث کا عربی متن بھی دیا گیا ہے۔ کتاب کا آغاز اس طرح ہوتا ہے
الکلمۃ الاولیٰ - لا یومن احدکم حتی یحب لاخیہ ما یحب لنفسہ
ترجمتھا

ہر کسے را لقب مکن مومن
گرچہ از سعی جان و تن کاہد
تا نخواہد برادرِ خود را
آنچہ از بہر خویشتن خواہد

ترجمہ کا یہی انداز آخر تک قائم رہتا ہے۔ کتاب کا خاتمہ اس قطعہ کے ساتھ ہوا ہے
اربعین ہائے سالکان جامی
ہست بہر وصول صدر قبول
نبود از فضلِ حق عجیب و غریب
کہ بدیں اربعین رسی بوصول

ماخذ: تذکرہ و کلام حضرت مولانا عبد الرحمن جامی از طالب ہاشمی
ناشر: شعاع ادب ، مسلم مسجد ، چوک انارکلی ، لاہور۔​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث: 2

قال النبی
من اعطی للہ و منع للہ و احب للہ و ابغض للہ فقد استکمل ایمانہ

جو شخص اللہ کے لیے دیتا ہے اور اللہ کے لیے روکتا ہے اور اللہ کے لیے محبت کرتا ہے اور اللہ کے لیے بغض کرتا ہے ، یقینا اس نے اپنے ایمان کو کامل کر لیا۔

ہر کہ در حب و بغض و منع و عطا
نبودش دلِ بغیرِ حق مائل
نقد ایمانِ خویش را باید
بر محکِ قبولِ حق کامل
(جامی)


عطا و منع و حب و کیں میں جو اللہ والے ہیں
وہی ایمان میں کامل اور سیدھی راہ والے ہیں
(ظفر علی خان)
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:3
قال النبی
المسلم من سلم المسلمون من لسانہ و یدہ
مسلم وہی ہے جس کی زبان اور ہاتھ سے مسلمان محفوظ رہیں

مسلم آن کس بود بقولِ رسول
گرچہ عامی بود و گر عالم
کہ بہر جا بود مسلمانے
باشد از قول و فعل او سالم

(جامی)

ترا قول اور فعل ایذا نہ دیتا ہو جو مسلم کو
تو اے مسلم! پہنچ جاتا ہے تو اسلام کی لِم کو
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:4
قال النبی
خصلتانِ لا یجتمعان فی مومن البخل و سوء ُالخلقِ
دو خصلتیں مومن میں کبھی اکٹھی نہیں ہو سکتیں ، بُخل اور بدخُلقی

بذل کن مال خوئے نیکو درز
راہِ ایماں اگر ہمی پوئی
زانکہ در ہیچ مومنے باہم
نشود جمع بخل و بدخوئی

(جامی)

سرشت اسلام کی ہے مانع بخل و بد اخلاقی
نواقض میں ہمیشہ سے چلی آتی ہے ناچاقی
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث: 5
قال النبی
یشیبُ ابن اٰدمَ و تشب فیہ خصلتانِ الحرص و طول الامل
آدمی بوڑھا ہوجاتا ہے اور اس میں دو خصلتیں جوان ہوجاتی ہیں۔ حرص اور لمبی اُمید

آدمی را زِپیری افزاید
ہر زماں در بنائے عمر خلل
لیک در وَے جواں شد دو صفت
حرص بر جمع مال و طولِ امل

(جامی)

ہوا و حرص ہے وسمہ تمہاری زندگانی کا
بڑھاپے پر اسی سے رنگ چڑھتا ہے جوانی کا
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:6
قال النبی
من لم یشکر الناس لم یشکر اللہ
جو کوئی انسان کا شکرگزار نہیں ہوتا وہ اللہ کا بھی شکر گزار نہیں۔

بتو نعمت زدست ہر کہ رسد
نہ بمیدانِ شکر کوبی پای
کے بہ شکرِ خدا قیام کند
تارکِ شکر بندگانِ خدای

(جامی)

وہ انسان جو نہیں منت پذیر انساں کے احساں کا
ادا حق اس سے ہو سکتا نہیں ہے شکر یزداں کا
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:7
قال النبی
من لا یرحم الناس لا یرحمہ اللہ
جو آدمیوں پر رحم نہیں کرتا اللہ اس پر رحم نہیں کرتا

رحم کن رحم زانکہ بر رُخِ تو
در رحمت جُز از تو نکشاید
تا تو بر دیگراں نہ بخشائی
ارحم الراحمیں نہ بخشاید

(جامی)

نہ آیا رحم جس کو بے کسوں اور ناتوانوں پر
لگائی مُہر اس نے حق کی رحمت کے خزانوں پر
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:8
قال النبی
الدنیا ملعونۃ و ملعون ما فیھا الا ذکر اللہ تعالی
دنیا اور دنیا میں جو کچھ ہے لعنت کے قابل ہے۔ سوائے اللہ تعالی کے ذکر کے۔

ہدفِ لعنتِ خدا آمد
دنیا و ہر چہ ہست در دنیا
غیر ذکرِ خدا کہ صاحبِ ذکر
در دو عالم برحمت ست اولٰی

(جامی)

یہ دنیا اور جو کچھ اس میں ہے لعنت کے قابل ہے
مگر جس کو خدا یاد آئے وہ رحمت کے قابل ہے
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:9
قال النبی
لعن عبد الدینار و لعن عبد الدرھم
دینار پرست اور درہم پرست ملعون ہیں۔

گرچہ ہست آفتابِ رحمتِ حق
شاملِ ذرہ ذرہ ءعالم
باد ازاں دور بندہء دینار
باد ازاں دور بندہء درہم

(جامی)

جہاں میں جس قدر ہیں درہم و دینار کے بندے
ہیں ان کے واسطے پھیلے ہوئے پھٹکار کے پھندے
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:10
قال النبی
دم علی الطھارۃ یوسع علیک الرزق
ہمیشہ پاک صاف رہو۔ روزی تم پر فراخ کر دی جائے گی۔

اے کز آلودگیِ تو شب و روز
فاقہ و فقر تو زیادہ شود
با طہارت بباش تا بر تو
روزی تنگِ تو کشادہ شود

(جامی)

اگر آلودہ داماں کو طہارت سے گرائش ہو
تو دن تنگی کے سب کٹ جائیں روزی میں کشائش ہو
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:11
قال النبی
لا یلدغ المومن من حجر واحد مرتین
مومن ایک سوراخ سے دو دفعہ نہیں ڈسا جاتا

دیگر از وے مدارِ چشمِ وفا
ہر کہ شد با تو در جفا گستاخ
زانکہ ہر گز دوبارہ مومن را
نگزد مار از یکے سوراخ

(جامی)

مکرر نیشِ عقرب کا مزا عاقل نہیں چکھتا
اسی سوراخ پر انگلی مسلماں پھر نہیں رکھتا
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:12
قال النبی
الوعدۃ دَین
وعدہ ایک قسم کا قرض ہے۔

مرد را چہ بگزرد بزبان
عیب باشد درائے آں کردن
وعدہ بر صاحبِ کرم قرض است
فرض باشد ادائے آں کردن

(جامی)

کسی سے وعدہ کرتے ہو تو لازم ہے وفا کرنا
کہ یہ اک قرض ہے اور فرض ہے اس کا ادا کرنا
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:13
قال النبی
المجالس بالامانۃ
مجلسوں کے راز امانت ہیں۔

اے شدہ محرم مجالسِ راز
رازِ ہر مجلسے امانتِ تست
مکن افشائے رازِ مجلس کس
زانکہ افشائے آں خیانتِ تست

(جامی)

کسی محفل میں شامل ہو تو اس نکتہ پہ عامل ہو
کہ راز اس کی امانت ہے ،ہے تم جس کے حامل ہو
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:14
قال النبی
المستشار موتمن
جس سے مشورہ لیا جاتا ہے وہ امین ہوتا ہے۔

ہر کہ در مشورت امین نشود
گرچہ باشد امین روئے زمیں
چوں نہاں دارد آنچہ مصلحت ست
خائنش خواں بہ مصلحت نہ امیں

(جامی)

کسی کو مشورہ دے کر وہی کچھ رازِ دیں سمجھے
جو اپنے آپ کو اس کے مصالح کا امیں سمجھے
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث: 15
قال النبی
السماح رباح

سخاوت منفعت ہے

سُود اَگر بایدت زمایہ خویش
دستِ بخشش کشاد بخشائش
سودت اکنوں ستائش و فردا
در جوار خدائے آسائش

(جامی)

یقینی نفع ہے جس میں سخاوت وہ تجارت ہے
خدا کی راہ میں دینا نہیں جاتا اکارت ہے
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:16
قال النبی
الدَّین شین الدِّین
قرض دین کے لیے عیب ہے۔

نکشد بہر مالِ دنیا رنج
ہر کہ خواہد کمالِ بہرہ دِیں
چہرہء دِیں مکن بناخُنِ دَین
تا نکاہد جمالِ چہرہ دِیں

(جامی)

نہ ڈالو اے مسلمانو! گلے میں قرض کا پھندہ
مہاجن کی کرے کیوں بندگی اللہ کا بندہ
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:17
قال النبی
القناعۃ مال لا ینفد
قناعت ایک ایسا مال ہے جو ختم نہیں ہوتا

صاحبِ حرص را ز خوانِ کرم
فیضِ احساں نمی رسد ہر گز
بقناعت گرائے کایں مالیست
کہ بپایاں نمی رسد ہر گز

(جامی)

گھٹانے سے نہیں گھٹتا قناعت مال ہے ایسا
ہے رونق اس سے گوڈر کی چھپا یہ لال ہے ایسا
(ظفر علی خان)​
 

الف نظامی

لائبریرین
حدیث:18
قال النبی
نوم الصبحۃ تمنع الرزق
صبح کے وقت سونا روزی کو روکنا ہے

اے کمر بستہ کسبِ روزی را
صبح خیزی دلیلِ فیروزیست
بہر خواب صباح چشم مبند
زانکہ ایں خواب مانعِ روزیست

(جامی)

چڑھے دن تک پڑے لیتے ہیں خراٹے جو بستر پر
نہیں رہتا کوئی حق ان کی روزی کا مقدر پر
(ظفر علی خان)​
 
آخری تدوین:
Top