پروفیسر موہن سنگھ

زبیر مرزا

محفلین
پروفیسرموہن سنگھ (20 اکتوبر 1905-3 مئی1978 ) دا جنم مردان (پاکستان) وچّ اتے انتقال لدھیانے ہویا ۔اوہناں نے فارسی وچ ایم اے کرن توں بعد خالصہ کالج، امرتسر وچّ بطوراُستاد رہے-
اونھاں دیا کتاباں
ساوے پتر، کسمبھڑا، ادھواٹے، کچّ سچ، آوازاں، وڈا ویلا، جندرے، جےَ میر، بوہے اتے نانکائن ۔اوہناں نے کجھ کہانیاں وی لکھیاں ۔

ربّ
ربّ اک گنجھل دار بجھارت
ربّ اک گورکھ-دھندا ۔
کھولن لگیاں پیچ ایس دے
کافر ہو جائے بندہ ۔
کافر ہونو ڈر کے جیویں
کھوجوں مول نہ کھنجھی
لائیلگّ مومن دے کولوں
کھوجی کافر چنگا ۔

تیری کھوج وچ عقل دے کھنبھ جھڑ گئے
تیری بھال وچ تھوتھا خیال ہویا ۔
لکھاں انگلاں گنجھلاں کھولھ تھکیاں،
تیری زلف دا سدھا نہ وال ہویا ۔
گھگی بجھّ گئی سنکھاں دی رو-رو کے،
پٹّ-پٹّ کے چور گھڑیال ہویا ۔
چیک-چیک کے قلم دی جیبھ پاٹی،
اجے حلّ نہ تیرا سوال ہویا ۔
تیری سک کوئی سجری سک تاں نہیں،
ایہہ چروکنی گلے دا ہار ہوئی ۔
ایہہ ادوکنی جدوں دا بتّ بنیا،
نال دل دی مٹی تیار ہوئی ۔1۔

تیرے ہجر وچ کسے نے کنّ پاڑے
اتے کسے نے جٹاں ودھائیاں نے ۔
بوہے مار کے کسے نے چلے کٹے،
کسے رڑے 'تے راتاں لنگھائیاں نے ۔
کوئی لمکیا کھوہ دے وچ پٹھا،
اتے کسے نے دھونیاں تائیاں نے ۔
تیرے عاشقاں نے لکھاں جتن کیتے،
پر توں منہ توں زلفاں نہ چائیاں نے ۔
تیری سکّ دے کئی تہائے مر گئے،
اجے تیک نہ وصل دا جگ لبھا ۔
لکھاں سسیاں مر گئیاں تھلاں اندر،
تیری ڈاچی دا اجے نہ کھرا لبھا ۔2۔

کسے پھلّ-قرآن دا پاٹھ کیتا،
کسے دل دا پترا کھولھیا وے ۔
کسے نیناں دے ساگر ہنگال مارے،
کسے ہکّ دا کھونجا پھرولیا وے ۔
کسے گلھاں دے دیوے دی لوء تھلے،
تینوں زلفاں دی رات وچ ٹولیا وے ۔
رو رو کے دنیاں نے راہ پائے،
پر توں ہسّ کے اجے نہ بولیا وے ۔
دیدے کلنج مارے تیرے عاشقاں نے،
اجے اتھرو تینوں نہ پوہے کوئی ۔
تیری سونہ، کجھ رون دا مزہ ہی نہیں،
پونجھن والا جے کول نہ ہوئے کوئی ۔3۔

تیری مانگ دی سڑک تے پیا جہڑا،
اس نوں حیلیاں نال پرتایا توں ۔
حرصاں، دولتاں، حسناں، حکومتاں دا،
اوہدے راہ وچ چوغا کھنڈایا توں ۔
کسے قیس نوں لگا جے عشقَ تیرا،
اس نوں لیلی دا لیلا بنایا توں ۔
کسے رانجھے نوں چڑھیا جے چا تیرا،
اس نوں ہیر دی سیجے سوایا توں ۔
ساڈے ہنجھوآں کیتا نہ نرم تینوں،
ساڈی آہ نے کیتا نہ چھیک تینوں ۔
اسیں سڑ گئے وچھوڑے دی اگّ اندر،
لاگے وسدیاں آیا نہ سیک تینوں ۔4۔

کسے چھنا بنایا جے کھوپری دا،
توں بلھیاں نال چھہائیاں نہ ۔
کسے دل دا رانگلا پلنگھ ڈاہیا،
تیرے ناز نوں نیندراں آئیاں نہ ۔
کسے جتیاں سیتیاں چمّ دیاں،
تیری بے-پرواہی نے پائیاں نہ ۔
رگڑ-رگڑ کے متھے چٹاک پے گئے،
اجے رحمتاں تیریاں چھائیاں نہ ۔
مار سٹیا تیریاں روسیاں نے،
پھوک سٹیا بے-پرواہی تیری ۔
لے کے جان توں اجے نہ گھنڈ چایا،
خبرے ہور کی اے منہ وکھائی تیری ۔5۔

جے توں منہ توں زلفاں ہٹا دیویں،
بٹ بٹ تکدا کل سنسار رہِ جائے ۔
رہِ جائے بھائی دے ہتھ وچ سنکھ پھڑیا،
بانگ ملاں دے سنگھ وچکار رہِ جائے ۔
پنڈت ہراں دا رہِ جائے سندھور گھلیا،
جام صوفی دا ہویا تیار رہِ جائے ۔
قلم ڈھیہہ پئے ہتھوں فلاسفر دی،
منکر تکدا تیری نہار رہِ جائے ۔
اک گھڑی جے کھلھا دیدار دے دئیں،
ساڈا نت دا ریڑکا چکّ جاوے ۔
تیری زلف دا سانجھا پیار ہووے،
جھگڑا مندر مسیت دا مکّ جاوے
 

تلمیذ

لائبریرین
ڈاکٹر موہن سنگھ دیوانہ ہوراں دیاں کتاباں دے ناں لکھن لئی شکریہ، مرز صاحب۔ اینہاں وچوں 'ساوے پتر' ای پڑھن دا مو قعیہ ملیا اے۔ باقی پڑھن دا وی چأ اے، جے شاہ مکھی پنجابی وچ چھپیان ہون تے۔ رلتی کیتی گئی نظم اوہناں دی ایک شاہکار نظم اے۔
 

نیرنگ خیال

لائبریرین
واہ کیا ہی ودیا کلام پیش کیتا ائے زبیر بھرا ہوراں نیں۔۔۔۔ مینوں ایس توں صابر ہوراں دی رب یاد آگئی ایے۔۔۔۔ میں اونوں کتے لکھ کے پیش کردا واں۔۔۔
شکریہ زبیر سرکار تہاڈا۔۔۔ :)
 

اوشو

لائبریرین
موہن سنگھ دا ودھیا کلام!
ساوے پتر دی اک نظم مینوں وی بہت پسند اے۔

پھل دے کولوں بلبل پچھیا
مینوں سمجھ نہ آئی
توں کنج بنیا ہار گلے دا
میں کنج پھسی پھاہی
پھل بولیا
جیب اکلڑی
تیتھوں سانبھ نہ ہوئی
سو جیبھاں دے ہوندیاں پر میں
رکھدا بھید لکائی۔
 
’’ساوے پتر‘‘ کئی ورھے پہلوں پڑھی سی۔ اک نظم حالے وی یاد اے

ماں ورگا گھن چھانواں بوٹا مینوں نظر نہ آئے
جس توں لے کے چھاں ادھاری رب نے سورگ بنائے
باقی کل جہان دے بوٹے جڑ سکیاں مرجھاندے
اے پر پھلاں دے مرجھایاں ایہ بوٹا سک جائے
۔۔۔۔۔
 
گل وچوں گل چیتے آ جاندی اے۔
بڑی پرانی گل اے، سید اختر حسین اختر مرحوم حالے ڈاکٹر نہیں سی بنے، اودوں میرا اک مضمون مہینہ وار ’’لہراں‘‘ (لاہور) وچ چھپیا سی: ’’ساوے پتر تے اک جھات‘‘۔ اک نظم (’’ٹاہلی دے تھلے‘‘ یا ’’بیری دے تھلے‘‘) دا وی ویروا کیتا سی میں، زبان دے حوالے نال بڑی جان دار تے سراہن جوگ نظم اے۔ وچوں وچوں کچھ سطراں زبانی یاد نیں، پیش کر رہیا آں:

۔۔۔ ۔۔۔
میرے سوہنے ماہی نوں
واواں دی شوکر نے
چرخے دی گھوکر نے
منجی تے پا دتا
پھر گھوک سوا دتا
تک ستا ماہی نی
چرخے دی چمرخ توں
میں کالک لاہی نی
ستے ہوئے ماہی دے
متھے تے لائی نی
اوہ اٹھ کھڑویا نی
گھبرایا ہوئیا نی
اوہ بٹ بٹ تکے نی
میں کھڑ کھڑ ہساں نی
اوہ مڑ مڑ پچھے نی
میں مول نہ دساں نی
۔۔۔
۔۔۔
۔۔۔
اُس مان جوانی دا
میں ہَٹھ زنانی دا
۔۔۔
۔۔۔
۔۔۔
جدوں ہَف کے رہ گئے نی
منجی تے بہہ گئے نی

’’۔۔۔‘‘ ایس نشان دا مطلب اے لائناں یاد نہیں آ رہیاں۔


مضمون کدھرے لبھ پیا تے پیش کر دیاں گا۔
 
ڈاکٹر موہن سنگھ دیوانہ دا ناں کئی ورہے پہلے سنیا سی
تے اہناں دی کتاب ساوے پتر دا تعارف وی پڑھیا سی
پہلی واری اہناں دا کلام پڑھیا بہت ای ودھیا شراکت
ہسدے وسدے رہو
 

نایاب

لائبریرین
یہ کام نایاب بھائی ہی کر سکتے ہیں۔
محترم شمشاد بھائی ۔۔۔۔۔۔۔۔ کیوں اوکھے پینڈے پاندے اووووووو ۔۔۔۔۔۔۔
آپ کا حکم سو تعمیل واجب ۔۔۔۔۔۔۔۔۔
استاد محترم محمد یعقوب آسی
محترم سید بادشاہ سید شہزاد ناصر
محترم تلمیذ بھائی
سے شفقت بھری نگاہ کی درخواست کے ساتھ ۔
میں جس حد تک اس کلام کو سمجھ پایا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ربّ اک گنجھل دار بجھارت ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ربّ اک گورکھ-دھندا ۔
وہ اللہ جو صمد و بے نیاز ہے ۔ اس کی ہستی کسی پیچدار پہیلی سے کم نہیں ۔
کھولن لگیاں پیچ ایس دے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کافر ہو جائے بندہ ۔
اس کی حقیقت کی تلاش میں انسان کفر تک پہنچ جاتا ہے ۔
کافر ہونو ڈر کے جیویں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کھوجوں مول نہ کھنجھی
تو کافر ہونے کے ڈر سے اس کی حقیقت کو پائے بنا جیتا ہے ۔
لائیلگّ مومن دے کولوں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کھوجی کافر چنگا ۔
کیا تو نہیں جانتا کہ لکیر کے فقیر مومن سے حقیقت کی کھوج رکھنے والا کافر بہتر ہوتا ہے ۔
تیری کھوج وچ عقل دے کھنبھ جھڑ گئے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری بھال وچ تھوتھا خیال ہویا ۔
اے اللہ تیری کھوج میں نکلو تو عقل ساتھ چھوڑ دیتی ہے ۔ سب گمان کچھ گھڑے کی مانند ٹوٹ جاتے ہیں ۔
لکھاں انگلاں گنجھلاں کھولھ تھکیاں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری زلف دا سدھا نہ وال ہویا ۔
اک زمانہ تیری حقیقت کو پانے کے لیئے دیوانہ وار کوشاں رہا ہے مگر تیری حقیقت مجسم نہ ہو سکی ۔۔۔
گھگی بجھّ گئی سنکھاں دی رو-رو کے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پٹّ-پٹّ کے چور گھڑیال ہویا ۔
سنکھ صدا لگا لگا کر خاموش ہوگئے ۔ گھڑی گھڑی گزرتے صدیاں گزر گئیں ۔
چیک-چیک کے قلم دی جیبھ پاٹی، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اجے حلّ نہ تیرا سوال ہویا ۔
قلم لکھ لکھ شور مچا صفحات کالے کرتا رہا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پھر بھی تیری حقیقت نہ کھل سکی
تیری سک کوئی سجری سک تاں نہیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ایہہ چروکنی گلے دا ہار ہوئی ۔
تیری تلاش کا سفر کوئی پھولوں کا ہار تو نہیں ۔۔۔۔۔ جو صدیوں سے عقل کے گلے کا ہار بنی ہواہے ۔
ایہہ ادوکنی جدوں دا بتّ بنیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ نال دل دی مٹی تیار ہوئی ۔1۔
یہ تلاش کا سفر تو جب سے جاری ہوا ۔ جب خلق آدم کے لیئے مٹی تیار ہوئی
تیرے ہجر وچ کسے نے کنّ پاڑے ۔۔۔۔۔۔۔ اتے کسے نے جٹاں ودھائیاں نے ۔
تیری تلاش میں کسی نے کانوں میں بالے پہنے ۔۔۔۔ کسی نے بال بڑھا دھونی رمائی
بوہے مار کے کسے نے چلے کٹے، ۔۔۔۔۔۔۔کسے رڑے 'تے راتاں لنگھائیاں نے ۔
کوئی دروازہ بند کے کے تنہائی میں چلہ کشی کرنے لگا ۔ کوئی ویرانوں میں آسن جماتا رہا ۔۔۔۔۔۔۔
کوئی لمکیا کھوہ دے وچ پٹھا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اتے کسے نے دھونیاں تائیاں نے ۔
کوئی کنویں میں الٹا لٹک تیری حقیقت کی کھوج میں مصروف ہوا ۔۔۔۔۔ تو کوئی جنگلوں میں جا تجھے کھوجنے لگا
تیرے عاشقاں نے لکھاں جتن کیتے، ۔۔۔۔۔۔ پر توں منہ توں زلفاں نہ چائیاں نے ۔
تیری حقیقت کی چاہ رکھنے والوں نے کیا کیا جتن کیئے ۔ مگر تیری حقیقت مستور ہی رہی ۔
تیری سکّ دے کئی تہائے مر گئے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اجے تیک نہ وصل دا جگ لبھا ۔
تیری تلاش میں سرگرداں کئی جاں سے گزر گئے ۔۔ کسی تک نہ تیری دید کا جام پہنچا
لکھاں سسیاں مر گئیاں تھلاں اندر، ۔۔۔۔۔۔۔تیری ڈاچی دا اجے نہ کھرا لبھا ۔2۔
کتنی ہی سسیاں تھلوں صحراؤں میں اپنی جان دے بیٹھیں ۔ مگر تیری حقیقت کا نشان نہ پا سکیں
کسے پھلّ-قرآن دا پاٹھ کیتا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کسے دل دا پترا کھولھیا وے ۔
کوئی قران کی تلاوت میں مصروف ہوا ۔۔۔۔۔ کسی نے اپنے دل میں تجھ ڈھونڈنا شروع کیا
کسے نیناں دے ساگر ہنگال مارے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کسے ہکّ دا کھونجا پھرولیا وے ۔
کوئی جھیل سی گہری آنکھوں میں تجھے تلاشتا رہا ۔۔۔ کوئی حسن بلاخیز میں تجھے ڈھونڈنے لگا ۔
کسے گلھاں دے دیوے دی لوء تھلے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تینوں زلفاں دی رات وچ ٹولیا وے ۔
کوئی باتوں کا سحر طاری کر ۔ گھنی زلفوں میں تیری حقیقت تلاشنے لگا
رو رو کے دنیاں نے راہ پائے، ۔۔۔۔۔۔۔ پر توں ہسّ کے اجے نہ بولیا وے ۔
چاہے کسی نے آنکھیں رو رو کر بہا دیں ۔۔۔ مگر تو نے اپنی حقیقت نہ کھولی ۔۔
دیدے کلنج مارے تیرے عاشقاں نے، ۔۔۔۔۔۔۔۔اجے اتھرو تینوں نہ پوہے کوئی ۔
تیرے چاہنے والےکی آنکھ سدا بہتی رہی ۔۔۔۔۔۔ کیا تجھ تک اس کےآنسو نہ پہنچے
تیری سونہ، کجھ رون دا مزہ ہی نہیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔پونجھن والا جے کول نہ ہوئے کوئی ۔3۔
تیری قسم رونے کا کچھ مزہ بھی نہیں ۔ اگر آنسو پونچھنے والا کوئی پاس نہ ہو ۔
تیری مانگ دی سڑک تے پیا جہڑا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں حیلیاں نال پرتایا توں ۔
جو تیری راہ پر چل پڑا ۔۔۔۔۔۔۔ ہزار بہانوں سے تو اسے آزمانے لگا
حرصاں، دولتاں، حسناں، حکومتاں دا، ۔۔۔۔۔ اوہدے راہ وچ چوغا کھنڈایا توں ۔
اس کی راہ میں لالچ مال و دولت حسن جوانی اقتدار و اختیار کے پھندے لگا دیئے
کسے قیس نوں لگا جے عشقَ تیرا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں لیلی دا لیلا بنایا توں ۔
قیس کی طرح اگر کوئی تیرے عشق کا دعویدار ہوا تو اسے کسی لیلی کا دیوانہ بنا دیا
کسے رانجھے نوں چڑھیا جے چا تیرا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں ہیر دی سیجے سوایا توں ۔
کسی کو رانجھے کی طرح تیرے عشق نے اسیر کیا تو اسے نرم و گرم سیج تک پہنچا دیا
ساڈے ہنجھوآں کیتا نہ نرم تینوں، ۔۔۔۔۔۔۔ساڈی آہ نے کیتا نہ چھیک تینوں ۔
ہمارے آنسوؤں نے کچھ بھی تجھ پر اثر نہ کیا ۔ ہماری آہیں بھی تیری نگاہ کرم کے قابل نہ ٹھہریں
اسیں سڑ گئے وچھوڑے دی اگّ اندر، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔لاگے وسدیاں آیا نہ سیک تینوں ۔
ہم ہجر کی آگ میں جل کر خاک ہوئے ۔۔۔۔۔۔۔ لیکن تجھ تک ہماری چاہت کی تپش نہ پہنچی ۔۔
کسے چھنا بنایا جے کھوپری دا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ توں بلھیاں نال چھہائیاں نہ ۔
کوئی چاہے اپنے کاسہ سر کو پیالہ بنا تیری نگاہ کا طلب گار ہوا مگر تو نے اک نگاہ نہ ڈالی
کسے دل دا رانگلا پلنگھ ڈاہیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیرے ناز نوں نیندراں آئیاں نہ ۔
کوئی اپنے دل کو ہر طرح سجا سنوار کر تیری چاہ کاطلبگار ہوا مگر تو نے اک نگاہ بھی نہ ڈالی
کسے جتیاں سیتیاں چمّ دیاں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری بے-پرواہی نے پائیاں نہ ۔
کوئی اپنی کھال کی جوتیاں بنا تیری راہ چل نکلا مگر تو نے کوئی پرواہ نہ کی
رگڑ-رگڑ کے متھے چٹاک پے گئے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اجے رحمتاں تیریاں چھائیاں نہ ۔
سجدے کر کر کے ماتھ پر چٹاخ پڑ گئے مگر تیری رحمت متوجہ نہ ہوئی
مار سٹیا تیریاں روسیاں نے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پھوک سٹیا بے-پرواہی تیری ۔
تیری اس بے نیازی نے مار ڈالا ۔۔۔۔۔ تیری اس بے پرواہی نے جلا ڈالا
لے کے جان توں اجے نہ گھنڈ چایا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔خبرے ہور کی اے منہ وکھائی تیری ۔
ہماری جان بھی لے لی مگر دیدار نہ دیا ۔ اور جانے کیا ہے تیری منہ دکھائی ۔
جے توں منہ توں زلفاں ہٹا دیویں، ۔۔۔۔۔۔۔بٹ بٹ تکدا کل سنسار رہِ جائے ۔
جو تو اپنے رخ روشن کو جہاں پر آشکارہ کر دے ۔ تو یہ ساری کائنات تجھے دیکھنے میں محو خود سے غافل ہوجائے
رہِ جائے بھائی دے ہتھ وچ سنکھ پھڑیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بانگ ملاں دے سنگھ وچکار رہِ جائے ۔
سنکھ بجانے والے سنکھ ہاتھ میں پکڑے رہ جائیں ۔۔۔۔۔۔۔ ملاں کی اذان اس کے گلے میں پھنس جائے
پنڈت ہراں دا رہِ جائے سندھور گھلیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جام صوفی دا ہویا تیار رہِ جائے ۔
پنڈت کو اپنا سیندور لگانا بھول جائے ۔ صوفی کو اپنا جام اٹھانا یاد نہ آئے
قلم ڈھیہہ پئے ہتھوں فلاسفر دی، ۔۔۔۔۔۔۔منکر تکدا تیری نہار رہِ جائے ۔
فلاسفر کے ہاتھوں سے قلم چھوٹ جائے ۔۔۔ تجھے نہ ماننے والا تیرے نور کو دیکھتا رہ جائے
اک گھڑی جے کھلھا دیدار دے دئیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ساڈا نت دا ریڑکا چکّ جاوے ۔
اک پل کا اگر تو اپنا دیدار کرا دے ۔ تو ہمارا ازلی جھگڑا ختم ہو جائے
تیری زلف دا سانجھا پیار ہووے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جھگڑا مندر مسیت دا مکّ جاوے
سب بس تیرے ہی دیوانے ہوں ۔۔۔۔۔۔۔ مسجد مندر کا جھگڑا ختم ہو جائے ۔۔۔۔۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

اس سارے کلام سے مقصود صرف یہی پیغام ہے کہ
رب اوہناں نوں ملدا جنہاں دیاں نیتاں چنگیاں
اللہ ان ہی کو ملتا ہے جو سچی نیت سے اللہ کی مخلوق سے محبت کرتے ہیں ۔

 
کیا کہنے نایاب بھیا کیا خوب تشریح کی
کچھ جگہوں پر اختلاف ہے مگر پنجابی میں کمزور ہونے کی وجہ سے ماضی الضمیر بیان کرنے سے قاصر ہوں
رمز کی باتیں بہت الجھی ہوئی ہوتی ہیں
سلجھاتے سلجھاتے بندہ خود الجھ جاتا ہے
سلامت رہیں
 

تلمیذ

لائبریرین
@ نایاب, صاحب نے پنجابی کی اس خوبصورت نظم کو اردو میں ڈھالنے کی نہایت عمدہ کوشش کی ہے ۔ امید ہے اہل زبان حضرات کو سمجھنے میں کافی مدد ملے گی۔
 

ملائکہ

محفلین
واہ واہ واہ کیا خوب شاعری ہے اب سمجھ آئی ہے نا مجھے زبردست۔۔ اور ترجمہ بھی خوب خوب کیا ہے۔۔۔ بہت بہت شکریہ
 
موہن سنگھ دی شاعری تے فن نوں تسلیم کرنا میں سمجھنا آں اس دا حق اے۔
پر ۔۔۔ ایس دا مطلب ایہ بالکل نہیں پئی جو کچھ وی اس نے لکھیا اے، اس نوں حق سچ تسلیم کر کے اس تے ایمان وی لیاندا جاوے۔

رب اک گنجھل دار بجھارت ۔۔اس نظم وچ اوس نے اپنی خاص سوچ دا پرچار کیتا ہے، جس نوں میں تسلیم کر ای نہیں سکدا۔ اللہ تعالٰی مینوں اپنی پناہ وچ رکھے۔

تلمیذ ، فلک شیر ، فارقلیط رحمانی ، محمد وارث صاحبان تے دوجے سنگی ساتھی۔
 

تلمیذ

لائبریرین
قابل احترام جناب آسی صاحب ،
رب تعالےٰبارے تسیں ڈاکٹر صاحب دی سوچ نال کیویں اختلاف رکھدے او؟ جے وقت کڈھ کے ایس نظم سے حوالے نال آپنے وچاراں دا ذرا کھل کے ویروا کر دیو تے ساڈھے جیہے طالب علماں دے علم وچ بہت وادھا ہووے گا، سرکار۔

نایاب, محمود احمد غزنوی, سید شہزاد ناصر, سید زبیر, @ شمشاد, فلک شیر, نیرنگ خیال,
 
میرے لئی اپنے رب دے بارے اوہو کچھ جان لینا وی بہت اے، جو اس نے اپنی کتاب وچ دس دتا اے۔
گل کھروی ہو سکدی اے۔ اسیں تسیں موہن سنگھ نوں مسلمان نہیں کافر کہندے آں، کیوں؟ کیوں جے اس نے اللہ تعالٰی تے اللہ تعالٰی دے اوس سچے رسول دی گل منن توں انکار کر دتا جس تے میرا ایمان اے۔ میں ایمانیات وچ اوسے موہن سنگھ دی گل منن دا پابند کس طرح ہو سکدا ہاں؟
 
آخری تدوین:
Top