محمد خلیل الرحمٰن
محفلین
شکر ہے کہ ایک صحت مند بحث کی جگہ تو ہے۔ یہ اور بات کہ کبھی کبھی کچھ مسخرے بھی گھس آتے ہیں۔محفل کو تمسخر گاہ بنا کر چھوڑ دیا۔ کچھ اردو، ملت یا امہ کے لیے تھنک ٹینک بنتا۔ اتنے لوگ ہیں۔ کم از کم ویکی پیڈیا ہی بن جاتا۔
شکر ہے کہ ایک صحت مند بحث کی جگہ تو ہے۔ یہ اور بات کہ کبھی کبھی کچھ مسخرے بھی گھس آتے ہیں۔محفل کو تمسخر گاہ بنا کر چھوڑ دیا۔ کچھ اردو، ملت یا امہ کے لیے تھنک ٹینک بنتا۔ اتنے لوگ ہیں۔ کم از کم ویکی پیڈیا ہی بن جاتا۔
متاثر کیسے نہ ہوتے اور متاثر ہونا اور اس ترقی کو اپنے نظریات سے ہم آہنگ نہ پانا بالکل نارمل سی بات ہے۔ ویسے وہ مغرب کی ترقی سے متنفر نہ تھے جہاں تک میں سمجھ پایا ہوں۔ گلہ شکوہ ہونا الگ معاملہ ہے۔
کیا جُزو کو کُل پر منطبق کرنے کا رویہ دُرست ہے؟ اقبال کے کلام سے اس کے برعکس بھی اشعار برآمد ہو جائیں گے۔ یہ اکبر الٰہ آبادی کا رنگ تھا جو اُن پر چڑھ گیا تھا مگر وقتی بات تھی اور تہذیب و تمدن کی ذیل میں تھی۔ سائنسی ترقی کا انکار تو نہیں۔اقبال تو کم از کم بے حد متنفر تھے۔ ان کا کہنا تھا:
اُٹھا کر پھینک دو باہر گلی میں
نئی تہذیب کے انڈے ہیں گندےالکشن، ممبری، کونسل، صدارت
بنائے خوب آزادی نے پھندےمیاں نجّار بھی چھیلے گئے ساتھ
نہایت تیز ہیں یورپ کے رندے
ایک بات ہم تو آپ کی فکر سے اتنے مرعوب ہوئے کہ اگر ہماری
ملکہ برطانیہ سے واقفیت پوتی تو آپ کو "سر" کا خطاب دینی کی درخواست کرتے
کیا جُزو کو کُل پر منطبق کرنے کا رویہ دُرست ہے؟ اقبال کے کلام سے اس کے برعکس بھی اشعار برآمد ہو جائیں گے۔
شکر ہے کہ ایک صحت مند بحث کی جگہ تو ہے۔ یہ اور بات کہ کبھی کبھی کچھ مسخرے بھی گھس آتے ہیں۔
مشرق سے ہو بیزار نہ مغرب سے حذر کر
حکمت اشیاءفرنگی زاد نیست
تنقید تو وہ مشرق پر بھی کرتے تھے،
ڈرتے تو خیر ہم کسی سے نہیں آپ ہمیں کون سی ہتھکڑی لگانے لگے۔ لیکن میں یہ بول رہا تھا کہ اقبال تو پچھلی صدی کے مفکر تھے ہمیں جدید دور میں بھی ایک مفکر کی ضرورت تھی جو آج پوری ہوتی نظر آرہی ہے اور اس مفکر کا بھی حق بنتا ہے کہ اسے سر کے خطاب سے یاد کیا جائےمعلوم نہیں لوگوں کو سیدھی بات کہنے کے بجائے گھما پھرا کر کہنے کا کیا شوق ہے۔ آپ بھی میری معروضات سے غیر متفق ہیں۔ ڈر کس کا ہے۔ کھل کر کہیں۔
قوت مغرب نہ از چنگ و رباب
ڈرتے تو خیر ہم کسی سے نہیں آپ ہمیں کون سی ہتھکڑی لگانے لگے۔ لیکن میں یہ بول رہا تھا کہ اقبال تو پچھلی صدی کے مفکر تھے ہمیں جدید دور میں بھی ایک مفکر کی ضرورت تھی جو آج پوری ہوتی نظر آرہی ہے اور اس مفکر کا بھی حق بنتا ہے کہ اسے سر کے خطاب سے یاد کیا جائے
اور آپ امت مسلمہ کو بے عملی کی طرف اکسا رہے ہیں اور کب کہا گیا کہ امام مہدی اور عیسی علیہ السلام سے پہلے کوئی غلبہِ اسلام کی کوشش نہ کرےڈاکٹر اسرار احمد سے میں ایک طویل عرصے جڑا رہا۔ ان سے ملاقات بھی ہوئی۔ وہ ڈپریشن میں چلے گئے تھے۔ وہ بوجہ اقبال و مودودی ایسے کام کے درپے ہوئے جو رسول صلی اللہ علیہ وسلم اور آل رسول صلی اللہ علیہ وسلم کا کام ہے۔ یہی حال موجودہ دور میں تحریک لبیک یا رسول اللہ نے اقبال کو استعمال کرتے ہوئے کیا۔ اقبال سے متاثر درختوں کے پھل نہایت کڑوے اور تکلیف دہ ہیں۔
اگر آپ کی فکر پر عمل کیا جاتا تو نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کے وصال کے بعد سے اب تک امت صرف خوابِ خرگوش کے مزے لے رہی ہوتیڈاکٹر اسرار احمد سے میں ایک طویل عرصے جڑا رہا۔ ان سے ملاقات بھی ہوئی۔ وہ ڈپریشن میں چلے گئے تھے۔ وہ بوجہ اقبال و مودودی ایسے کام کے درپے ہوئے جو رسول صلی اللہ علیہ وسلم اور آل رسول صلی اللہ علیہ وسلم کا کام ہے۔ یہی حال موجودہ دور میں تحریک لبیک یا رسول اللہ نے اقبال کو استعمال کرتے ہوئے کیا۔ اقبال سے متاثر درختوں کے پھل نہایت کڑوے اور تکلیف دہ ہیں۔
اللہ کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم نے اپنے آخری خطبے میں یہ کام ساری امت کو سونپا ہے۔وہ بوجہ اقبال و مودودی ایسے کام کے درپے ہوئے جو رسول صلی اللہ علیہ وسلم اور آل رسول صلی اللہ علیہ وسلم کا کام ہے۔
ان کے نظریے کے مطابق آل رسول ﷺ کے بغیر کسی مسلمان کو یہ حق نہیں کہ وہ اسلام کا نعرہ بلند کرے اور ظلم کے خلاف جہاد کرے ان کا نظریہ کم و پیش وسیم رضوی کے نظریے سے ملتا جلتا ہے۔ جس نے بھارت کی عدالت عظمیٰ میں درخواست دی تھی کہ قرآن پاک میں جو جہاد و قتال پر آیتیں ہیں انہیں نکلال دیا جائےاگر آپ کی فکر پر عمل کیا جاتا تو نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کے وصال کے بعد سے اب تک امت صرف خوابِ خرگوش کے مزے لے رہی ہوتی