Health and education not priorities in Punjab

زرقا مفتی

محفلین
While chairing a meeting on health reforms last week, Punjab Chief Minister Shahbaz Sharif claimed education and health sectors to be his top priorities. He also termed population control vitally important. The simplest test for determining the real priority attached to any sector or activity is to look at the resource allocation for that sector. A perusal of the Punjab budget 2014-15 belies the statement made by the chief minister.

Take the case of health first. In social sectors, non-development expenditure is as important as the development expenditure. We will thus look at the total expenditure. Total allocation for health in this year’s budget was Rs73.2 billion. This looks like a hefty sum, but is not quite, given the size of the total budget. It is only 5.4 per cent of the total budgetary expenditure. It is also the lowest compared with all other provinces. The highest allocation was in Balochistan at 9.9 per cent, followed by Khyber-Pakhtunkhwa (K-P) at 7.9 per cent and Sindh at 7.3 per cent. In absolute terms, the expenditure on health has nearly doubled from Rs37.4 billion in 2009-10 to Rs73.2 billon in the present budget. Interestingly, the expenditure on health in 2009-10 was eight per cent of the total budgetary expenditure. The comparable figure at present is 5.4 per cent. Now the year 2009-10 was the year just before the Seventh National Finance Commission Award, 2010. Under this Award, Punjab’s effective share was slightly lower than before due to the abandonment of the single factor criteria of population, but the sizeable overall increase in the provincial share in the divisible pool of taxes led to a substantial rise in resource availability for Punjab. It seems, however, that the enlarged resource envelope has actually led to a lower share of health in the total budget. Within the lower relative share, the traditional dominance of tertiary health and an urban bias remain.

A-document-called.jpg


Education fares worse than health. In the 2014-15 budget, the share of this sector was 19.7 per cent, substantially down from 29.2 per cent in the revised budget of the previous year. Again, Punjab was a poor third, compared with 30.1 per cent in K-P, 21.9 per cent in Balochistan and 18.8 per cent in Sindh. With more than half of the out-of-school children in the country hailing from Punjab and the obligation to fulfil the requirements of Article 25-A of the Constitution, one would expect the largest allocation in the education sector budget for the sub-sector of primary education. This was the case until 2012-13 when the share of primary education was 43.7 per cent in the total expenditure on education. The position changed in the subsequent year when the share, though still the largest, was reduced to 41.3 per cent. The reason was a 38.7 per cent jump in the secondary education budget. In the current year’s budget, secondary education has overtaken primary education in absolute terms. While the share of primary education has declined further to 39.8 per cent, that of the secondary education stands at 43.1 per cent. In the budget documents, the head of primary education seems to have been submerged under school education. This lumping hides the fact that the development expenditure on primary education is not more than a billion rupees!

A document called ‘Citizens’ Budget’ has been published after the budget. It reads more like a commercial than seeking meaningful citizens’ participation in prioritisation.

Published in The Express Tribune, November 14th, 2014.

http://tribune.com.pk/story/790709/health-and-education-not-priorities-in-punjab/
 

منقب سید

محفلین
ہیلتھ کا تو اتنا علم نہیں لیکن تعلیم کا واقعی بُرا حال ہے۔بظاہر محکمے کی صورت حال بہتر کرنے کے لئے نہایت سخت اقدامات کئے گئے ہیں جن میں ہر گھر کا ڈیٹا اکٹھا کرنا اور پر ان میں موجود بچوں کو کسی بھی طرح اسکولوں میں داخل کروانا شامل ہے لیکن اتنی شدید سختی کے باوجود معیار تعلیم مسلسل گرتا جا رہا ہے۔ اساتذہ کرام پر اتنی سختی ہے کہ انہیں نہایت ایمرجنسی میں بھی چھُٹی نہیں مل سکتی۔ ای ڈی او آفسز میں افسران کا رویہ اساتذہ کے ساتھ نہایت بُرا ہوتا ہے۔ ایسے ماحول میں اساتذہ کیسے سارا سارا دن بچوں کو پڑھانے کے بعد طویل سروے اور بعد میں رپورٹس مرتب کر کے جمع کروانے کے عمل سے گذر سکتے ہیں؟ بچوں کی تعلیم کا بھی حرج ہوتا ہے اور سروے بھی مناسب طریقے سے نہیں ہو پاتا اور نہ ہی رپورٹ حقیقت پر مبنی پیش کی جاتی ہے۔ خیر بظاہر نمبرنگ پورا کرنے کے چکر میں اس محکمے کا کباڑا کر دیا گیا ہے۔ واضح کر دوں کہ ایک دوست کے کیس کے سلسلے میں ای ڈی او آفس کے چکر لگاتے لگاتے یہ سب حالات اور واقعات میرے سامنے آئے ہیں۔
 

arifkarim

معطل
واضح کر دوں کہ ایک دوست کے کیس کے سلسلے میں ای ڈی او آفس کے چکر لگاتے لگاتے یہ سب حالات اور واقعات میرے سامنے آئے ہیں۔
مجھے شبہ ہے کہ آپ بھی دل سے "گو نواز گو" کے قائل ہیں۔ لیکن اسٹیبلشمنٹ کے خوف سے فی الحال خاموش ہیں :)
 

منقب سید

محفلین
مجھے شبہ ہے کہ آپ بھی دل سے "گو نواز گو" کے قائل ہیں۔ لیکن اسٹیبلشمنٹ کے خوف سے فی الحال خاموش ہیں :)
برادر میں ذاتی طور پر اس ٹرینڈ کے خلاف ہوں۔ یہ "گو" کلچر مشرف کے دور میں سول سوسائٹیز نے شروع کیا۔ اس کو کہیں بھی کسی پر بھی استعمال کیا جا سکتا ہے۔ اور یہ بات خطرناک ہے۔ آئندہ آنے والی کوئی بھی حکومت اس کی زد میں آ سکتی ہے۔ خیر یہ میری ذاتی سوچ ہے اس سے متفق ہونا کسی کے لئے بھی لازم ہیں۔ باقی میں ہر اس حکومت، حکمران یا سیاستدان کے خلاف ہوں جو عوامی استحصال کی پالیسی پر عمل پیرا ہو۔ جہاں تک رہی بات اسٹیبلشمنٹ کی تو ان کی کچھ پالیسیز سے مجھے بھی اختلاف ہے جس کا برملا اظہار آج سے نہیں بلکہ کافی عرصے سے مختلف مقامات پر کرتا آیا ہوں۔ میں نے ایک مرتبہ پہلے بھی کہا تھا کہ نہ تو کسی بھی سیاسی پارٹی یا ادارے سے مجھے اختلافات ہیں نہ میں کسی کا حامی ہوں۔ کچھ سیاستدان یا بیوروکریٹس یا اسٹیبلشمنٹ سے وابستہ لوگ جو میرے ذاتی مشاہدے کے مطابق بہتر ہیں اور ان میں انسانیت کسی حد تک موجود ہے میں ان کی دل سے عزت کرتا ہوں لیکن بے جا حمایت نہیں کر سکتا۔
 
Top