تبصرے - شہاب نامہ کامقصد اخفائے ذات ہےاز مشفق خواجہ مرحوم

خدا نخواستہ اس سے یہ مراد نہیں کہ شہاب صاحب نے جھوٹی باتیں لکھی ہیں ، عرض کرنے کا مطلب یہ ہے کہ وہ سچ کو بھی ایسے افسانوی انداز سے بیان کرتے ہیں کہ قاری مسحور توہوجاتا ہے لیکن اس کا یقین متزلزل ہوجاتا ہے ، سچی بات یہ ہے کہ کسی افسانہ خواں کو وقائع نگاری نہیں کرنی چاہیے کیونکہ جس طرح وہ افسانوی واقعات میں تراش خراش کرکے انہیں بہتر سے بہتر صورت میں پیش کرنا ہے اسی طرح وہ اصلی واقعات میں بھی ”فنی ضروریات“ کے تحت کمی بیشی کرلیتا ہے ، یہ عمل شعوری نہیں ، لاشعوری ہوتا ہے ، لکھنے والے کو اس کا کامل یقین ہوتا ہے ، حقیقت صرف وہی ہے جو اس کے احاطہ بیان میں آئی ہے۔
میرے خیال میں تو شہاب نامے میں کہیں بھی افسانہ نگاری کا تاثر نہیں ملتا۔ اور جہاں تک کسی قاری کے یقین کے متزلزل ہونے کی بات ہے، ہوسکتا ہے کہ کچھ قاری حضرات ایسے ہی ہوں لیکن اس کی بنیادی وجہ افسانہ نگاری کا انداز نہیں بلکہ بذاتٰ خود کچہ واقعات کا ان حضرات کی عقل سے بالاتر ہونا ہے۔
اگر افسانوی انداز دیکھنا ہو تو ‘پیا رنگ کالا‘ اور ‘کاجل کوٹھا پڑھئے۔
 

محمد وارث

لائبریرین
شہاب نامہ کی حقیقت پر کئی ایک لوگوں نے شبہات کا اظہار کیا ہے، لیکن اس کی کوئی اور حیثیت ہو نہ ہو اسکی ادبی حیثیت مسلمہ ہے، آپ بیتیاں اردو میں ویسے ہی بہت زیادہ نہیں ہیں اور کام کی تو معدودے چند ہیں لیکن "شہاب نامہ" اپنی ادبی حیثیت میں جوش کی 'یادوں کی برات' کی ٹکر کا ہے۔ طرزِ تحریر واقعی مسحور کن ہے اور قاری ایک دفعہ شہاب نامہ شروع کر کے اسے ختم کرنے پر مجبور ہوجاتا ہے اور میں نے تو پچھلے بیس بائیس سالوں میں جتنی بار بھی اسے پڑھا ایک نیا ہی لطف ملا :)
 

محمد وارث

لائبریرین
اوہ، میں سمجھا تھا کہ آپ نے دوسری پوسٹ پر "جاری ہے" نہیں لکھا تو مکمل ہو گیا۔ آپ مکمل کر لیں، اس پر تبصرے علیحدہ کر دیے جائیں گے۔
 

سویدا

محفلین
ہاں غلطی سے جاری ہے لکھنے سے رہ گیا اور اب صبح دیکھا تو یہاں احباب کے تبصرے موجود تھے
اس لیے میں نے ابھی جاری ہے کا اضافہ کردیا
مضمون کافی طویل ہے بلکہ یہ ایک مضمون نہیں ہوگا شہاب نامہ سے متعلق مشفق خواجہ کے تین یا چار مضمون ہے کوشش ہے کہ وہ سب یہاں پیش کردیے جائیں
 

تلمیذ

لائبریرین
آپ بیتیاں اردو میں ویسے ہی بہت زیادہ نہیں ہیں اور کام کی تو معدودے چند ہیں لیکن "شہاب نامہ" اپنی ادبی حیثیت میں جوش کی 'یادوں کی برات' کی ٹکر کا ہے۔:)

جناب وراث صاحب، ان دونوں کتابوں کو ایک ہی درجے پر رکھنے کےسلسلے میں عرض ہےکہ چونکہ دونوں کتب کے مصنفین کی زندگیاں انتہائی مختلف انداز سے گزری تھیں اسی لحاظ سے ان کی آپ بیتیاں بھی آپس میں بہت مختلف ہیں۔ اردو زبان و بیان اور ذخیرہ الفاظ کےقابل تعریف ہونے کے سوا (میرے خیال کے مطابق) یادوں کی برات خرافات سے پُر ہے جب کہ شہاب نامہ ایک پاک بازشخص کی لکھی ہوئی پاکستان کے ایک عہدکی تاریخ ہے جس کے محاسن کا موازنہ یادوں کی برات سے نہیں کیا جا سکتا۔
اس سلسلے میں مندرجہ ذیل دھاگے پر میری یہ پوسٹ نمبر ۶۵۶ بھی ملاحظہ فرمائیں:
http://www.urduweb.org/mehfil/threads/آپ-کیا-پڑھ-رہے-ہیں؟.9662/page-33

ویسے، صلائے عام ہے یاران نکتہ داں کے لئے!!
 

باباجی

محفلین
دخل اندازی کی معذرت آپ حضرات سے چاہتا ہوں
یہ دھاگہ دیکھا تو اسے کچھ اپنی دلچسپی کےمطابق پایا ۔ سب سے پہلے یہ کہوں گا کہ "شہاب نامہ " کچھ اورہے اور "شہاب" کچھ اور ہے
شہاب نامہ میں شہاب صاحب نے اپنے متعلق بہت مختصر لکھا ہے۔ شہاب نامہ دراصل پاکستانی بیوروکریسی کی تاریخ ہے۔
اصل شہاب کا " الکھ نگری" میں پتا چلتا ہے۔
میں کوئے فقیری و ملامت کا ادنٰی سا طالب علم ہوں۔ جہاں تک میری ناقص عقل نے کام کیا آپ حضرات کے گوش گزار دیا
ہر کسی کی اپنی سوچ ہے۔ لہٰذا یسے بھی میری سوچ ہی سمجھا جائے ۔ کوئی بھی اس سے متفق یا یر متفق ہو سکتا ہے۔
لیکن تنقید برائے اصلاح کی گزارش ہے۔
 

محمد وارث

لائبریرین
جناب وراث صاحب، ان دونوں کتابوں کو ایک ہی درجے پر رکھنے کےسلسلے میں عرض ہےکہ چونکہ دونوں کتب کے مصنفین کی زندگیاں انتہائی مختلف انداز سے گزری تھیں اسی لحاظ سے ان کی آپ بیتیاں بھی آپس میں بہت مختلف ہیں۔ اردو زبان و بیان اور ذخیرہ الفاظ کےقابل تعریف ہونے کے سوا (میرے خیال کے مطابق) یادوں کی برات خرافات سے پُر ہے جب کہ شہاب نامہ ایک پاک بازشخص کی لکھی ہوئی پاکستان کے ایک عہدکی تاریخ ہے جس کے محاسن کا موازنہ یادوں کی برات سے نہیں کیا جا سکتا۔
اس سلسلے میں مندرجہ ذیل دھاگے پر میری یہ پوسٹ نمبر ۶۵۶ بھی ملاحظہ فرمائیں:
http://www.urduweb.org/mehfil/threads/آپ-کیا-پڑھ-رہے-ہیں؟.9662/page-33

ویسے، صلائے عام ہے یاران نکتہ داں کے لئے!!

میں نے کتابوں کی ادبی حیثیت پر بات کی تھی اصغر صاحب نہ کہ مصنفین کے کردار کی بات، اور آپ محاسن کی بات کرتے ہیں افسوس یہ یادوں کی برات کے زیادہ ہیں بجز شہاب نامہ کے۔

اور مجھے واقعی آپ کے خیال سے اختلاف ہے، لیکن یہ بحث کا محل نہیں۔

والسلام
 

تلمیذ

لائبریرین
میں نے کتابوں کی ادبی حیثیت پر بات کی تھی

جواب کے لئے شکریہ جناب وارث صاحب۔ آپ کامطالعہ کتب اس ناچیز سے کہیں زیادہ ہے۔ تاہم، بصد ادب و احترام عرض گزار ہوں کہ اس کتاب کے مصنف کی زبان و بیان اور ذخیرہ الفاظ پر گرفت سے شاید ہی کسی کو انکار ہولیکن کیا آپ بیتی یا سوانح عمری کی طباعت کا مقصد صرف ادبی نوعیت کےعناصر ہی ہوتے ہیں؟ میرے ناقص خیال کے مطابق تو قاری کو اس میں صاحب کتاب کی زندگی کے بارے میں اور بہت کچھ جاننے کی جستجو ہوتی ہے۔
بہر حال میں بھی اس اندیشے کی بنا پربحث سے ذرا ہچکچاتا ہوں کہ کہیں میری کم علمی کے باعث یہ کج بحثی نہ بن جائے۔ ان کی بادہ نوشی کےمتعلق تو علم تھا لیکن اتنے بڑے شاعر کی خود نوشت میں کئی مقامات پر ان کی شخصیت کےبعض پہلو وؤں کےبارے میں پڑھ کرطبیعت کافی مکدر ہوئی تھی جس کا اظہار کر دیا۔

اس جسارت کے لئے معذرت!!
 

محمد وارث

لائبریرین
جواب کے لئے شکریہ جناب وارث صاحب۔ آپ کامطالعہ کتب اس ناچیز سے کہیں زیادہ ہے۔ تاہم، بصد ادب و احترام عرض گزار ہوں کہ اس کتاب کے مصنف کی زبان و بیان اور ذخیرہ الفاظ پر گرفت سے شاید ہی کسی کو انکار ہولیکن کیا آپ بیتی یا سوانح عمری کی طباعت کا مقصد صرف ادبی نوعیت کےعناصر ہی ہوتے ہیں؟ میرے ناقص خیال کے مطابق تو قاری کو اس میں صاحب کتاب کی زندگی کے بارے میں اور بہت کچھ جاننے کی جستجو ہوتی ہے۔
بہر حال میں بھی اس اندیشے کی بنا پربحث سے ذرا ہچکچاتا ہوں کہ کہیں میری کم علمی کے باعث یہ کج بحثی نہ بن جائے۔ ان کی بادہ نوشی کےمتعلق تو علم تھا لیکن اتنے بڑے شاعر کی خود نوشت میں کئی مقامات پر ان کی شخصیت کےبعض پہلو وؤں کےبارے میں پڑھ کرطبیعت کافی مکدر ہوئی تھی جس کا اظہار کر دیا۔

اس جسارت کے لئے معذرت!!

آپ شرمندہ تو نہ کریں برادرم اصغر :)

آپ کے جس جملے کو سرخ کیا ہے اس کے مطابق تو جوش نے آپ کی توقع کہیں زیاہ پوری کر دی کہ صاحب کتاب نے "ہر بات" ہی بتا دی اور شہاب نامہ اس پر قطعا پورا نہیں اترتا کہ قدت اللہ نے کچھ خاص نہیں بتایا :)
 

باباجی

محفلین
آپ شرمندہ تو نہ کریں برادرم اصغر :)

آپ کے جس جملے کو سرخ کیا ہے اس کے مطابق تو جوش نے آپ کی توقع کہیں زیاہ پوری کر دی کہ صاحب کتاب نے "ہر بات" ہی بتا دی اور شہاب نامہ اس پر قطعا پورا نہیں اترتا کہ قدت اللہ نے کچھ خاص نہیں بتایا :)
ایک بار پھر دخل اندازی کی معذرت
محمد وارث بھائی ، شہاب صاحب نے بہت خاص بتایا ہے اور وہ کیا ہے آپ کو یقیناً پتا ہے :)
 

محمد وارث

لائبریرین
ایک بار پھر دخل اندازی کی معذرت
محمد وارث بھائی ، شہاب صاحب نے بہت خاص بتایا ہے اور وہ کیا ہے آپ کو یقیناً پتا ہے :)

معذرت صاحب کہ یہاں "کچھ خاص نہیں بتایا: کا مطلب یہ تھا کہ "اپنے متعلق کچھ خاص نہیں بتایا"۔ جس خاص کی طرف آپ خاص اشارہ کر رہے ہیں وہ ہر خاص و عام کیلیے خاص ہے۔ :)
 

تلمیذ

لائبریرین
گفتگو کچھ ایسا رنگ اختیار کر گئی ہے جیسے دو عارفوں کے مابین ہوا کرتی ہے، اور اپنی حالت 'ٹک ٹک دیدم ۔ ۔ ۔ " والی ہو کر رہ گئی ہے!!:unsure:
 
Top